Regenerering av partikelfilter – vad är det och hur fungerar det?
Partikelfilter är en viktig komponent i dagens fordon, då det hjälper till att minska utsläppen av skadliga partiklar och förbättra luftkvaliteten. Men vad händer när filtret blir igentäppt? Svaret är regenerering av partikelfilter, en process som hjälper till att återställa filterns funktion och minska utsläppen av partiklar. Vi redovisar de olika metoderna som används för att regenerera partikelfilter och vilka fordonstyper som har mest behov av en effektiv regenereringsprocess.
Vad är ett partikelfilter?
Ett partikelfilter är en komponent i avgassystemet på ett fordon som hjälper till att fånga upp skadliga partiklar från förbränningsprocessen. Detta görs genom att partiklarna fastnar i en filtermatta eller ett nät som placeras i avgasröret. Med tiden kan filtret bli igentäppt och då blir det svårare för avgaserna att passera genom filtret, vilket kan minska motorprestanda och öka bränsleförbrukningen.
Vilka fordonstyper har mest behov av att regenerera partikelfilter?
Generellt sett är det fordon som körs i stadsmiljö som har störst behov av en effektiv regenereringsprocess. Detta beror på att stadsmiljöer ofta innebär stopp och start vilket leder till att förbränningsprocessen inte blir lika effektiv. Dessutom är det vanligt att fordon som används för transport har större filter som behöver rensas oftare. Tyngre fordon som lastbilar och bussar har därför ofta större behov av regenerering än personbilar.
Vad du kan göra själv
Det finns flera olika metoder för att regenerera partikelfilter, men de vanligaste är aktiv och passiv regenerering.
Aktiv regenerering innebär att fordonets motor styr processen genom att öka temperaturen i avgassystemet. När temperaturen når en viss nivå börjar partiklarna att brinna upp och omvandlas till mindre skadliga ämnen som sedan passerar genom filtret. Denna metod är vanligt förekommande i moderna bilar och kräver normalt ingen manuell ingripande.
Passiv regenerering är en metod som sker automatiskt genom att fordonet körs under vissa förutsättningar som hjälper till att höja temperaturen i avgassystemet. Detta kan till exempel ske genom att man kör längre sträckor på högre hastigheter. Denna metod är vanligt förekommande i äldre bilar som inte har samma avancerade system för att regenerera partikelfilter.
Det finns också andra metoder som kan användas för att rensa partikelfilter, såsom kemisk behandling eller ultraljudsrengöring.
Olika populära metoder för att regenerera partikelfilter
Metoder för regenerering av partikelfilter Det finns flera olika metoder för regenerering av partikelfilter, både för personbilar och för tyngre fordon. Här nedan följer en översikt över de vanligaste metoderna och vilka som kan göras själv respektive på verkstad.
- Passiv regenerering: Passiv regenerering av partikelfilter sker kontinuerligt när bilen används under normala förhållanden. Detta innebär att förbränningen av partiklar i filtret sker vid normal körningstemperatur och vid normala motorvarvtal. Denna metod kräver ingen extra insats från föraren eller någon verkstad.
- Aktiv regenerering: Aktiv regenerering innebär att bilens motorstyrning skickar extra bränsle in i motorn för att höja temperaturen och bränna bort de partiklar som samlats i filtret. Detta kräver att bilen körs under specifika förhållanden som möjliggör högre temperaturer och högre varvtal, vilket kan ske till exempel på motorvägar eller vid högre hastigheter. Aktiv regenerering kan inte utföras manuellt och kräver ingen verkstad.
- Forcerad regenerering: Forcerad regenerering är en metod som används när filtret är för tilltäppt för passiv eller aktiv regenerering. Detta kräver att bilen kopplas till en dator på en verkstad, som kan tvinga fram en hög temperatur i filtret för att bränna bort partiklar och rensa ut filtret. Denna metod bör utföras på verkstad av professionella tekniker.
- Rengöring med kemikalier: Rengöring med kemikalier är en annan metod för att rengöra partikelfilter. Detta görs med hjälp av speciella kemikalier som sprutas in i filtret för att lösa upp partiklar och föroreningar. Denna metod bör endast utföras på verkstad av professionella tekniker.
- Kall regenerering. En enklare regenereringsmetod som har blivit alltmer populär. Denna metod skiljer sig från de tidigare nämnda eftersom den inte kräver höga temperaturer eller tillsats av bränsle. Istället sprutas en speciell rengöringsvätska in i partikelfiltret. Vätskan rengör partikelfiltret genom att lösa upp och ta bort de sotpartiklar som har samlats i filtret. En fördel med kall regenerering är att den kan göras utan att fordonet behöver tas ur drift och utan risk för skador på motorn.
Vilka fordon behöver regenerering av partikelfilter? Regenerering av partikelfilter är särskilt viktigt för fordon som används för transport av gods eller personer. Detta inkluderar lastbilar, bussar och andra tyngre fordon. Dessa fordon tenderar att köra längre sträckor och på högre hastigheter, vilket ökar risken för att partikelfiltret blir igensatt och behöver rengöras eller bytas ut. Även personbilar kan behöva regenerering av partikelfilter om de används för långfärdsresor eller om de körs mycket i stadstrafik.
Vår slutsats
Regenerering av partikelfilter är en viktig del av att upprätthålla god funktion och säkerhet i fordon. För att välja rätt metod är det viktigt att känna till bilens specifika krav och vilka rengöringsmetoder som är lämpliga för din bil. I allmänhet bör regenerering av partikelfilter göras på en verkstad, eftersom det kräver specialverktyg och teknisk kompetens. Det finns dock vissa enkla saker som bilägare kan göra själva för att hjälpa till att förhindra att partikelfiltret blir igensatt. En sak man kan göra är att se till att bilen körs under tillräckligt långa sträckor vid högre hastigheter, eftersom det hjälper till att rensa filtret på sotpartiklar. Det är också viktigt att se till att bilen alltid tankas med ren och högkvalitativ diesel, eftersom föroreningar i bränslet kan skada partikelfiltret.